Op de website van De Standaard werden recent foutieve cijfers gepubliceerd over het aantal opvangplaatsen voor 0-3 jarigen in Tessenderlo. Uit deze cijfers zou blijken dat er minder opvangplaatsen zijn tegenover het Vlaamse gemiddelde. Met 44,26 plaatsen per 100 kinderen zit Tessenderlo echter boven het Vlaamse gemiddelde van 43,26 plaatsen per 100 kinderen.

Schepen Alies Smeets wijst er op dat het gemeentebestuur de laatste jaren heeft ingezet op een kindvriendelijke gemeente. Er zijn vanuit het gemeentebestuur verschillende acties opgenomen om bijkomende opvangplaatsen voor gezins- en groepsopvang te realiseren, o.a. financiële ondersteuning. Met succes, in 2012 waren er bijvoorbeeld in Tessenderlo nog maar 23 opvangplaatsen per 100 kinderen.

De redactie van De Standaard heeft ondertussen, op vraag van schepen Alies Smeets en Kind en Gezin, de correcte cijfers over het aantal opvangplaatsen voor 0-3 jarigen in Tessenderlo gepubliceerd. De gepubliceerde cijfers kaderen in een rapport van De Standaard, waar het gemeenteprofiel van alle Vlaamse gemeentes geschetst wordt.