Het Nieuwsblad nam meer dan een jaar lang alle 308 Vlaamse gemeenten onder de loep. Van groendienst tot blauw op straat. Van containerpark tot cultuuraanbod. Van burgemeester tot openbaarheid van de gemeente.

Tessenderlo eindigt pal in het midden, op de 156e plaats, met een rapport van 67,3 op 100. We moeten daarbij zeker niet onderdoen voor onze buurgemeenten, op Diest na, dat een stad is en dus niet echt vergelijkbaar. Wat opvalt zijn de hoge scores voor mileu, wonen, onderwijs en openbaarheid van bestuur. We scoren minder op sportinfrastructuur, ondernemersklimaat en openbaar vervoer.

Uiteraard is een bevraging van een krant niet helemaal representatief voor de huidige situatie: de wat lagere score voor begraafplaatsen is afgenomen voor de renovatie en verfraaiing die ondertussen al voor een groot deel afgerond is. De verschillende aspecten zijn immers over een periode van meer dan een jaar belicht. Het is wachten op een wetenschappelijker onderzoek in de nabije toekomst om te zien wat nu echt het effect geweest is van vier jaar besturen met onze coalitiepartner.

Kaart: In lichtgroen de gemeenten die ongeveer gelijkaardig als Tessenderlo scoorden op de gemeententest. In het geel zij die minder goed scoorden en in het donkergoen de dorpen of steden die boven ons scoorden.

hetnieuwsbladbuurgemeenten