Op 14 oktober mocht de Looise kiezer na zes jaar een nieuwe gemeente- en provincieraad kiezen. Het vertrouwen in CD&V Tessenderlo werd bevestigd met een knappe score van 21,7 procent hetzij 2.797 stemmen. We besturen verder met onze huidige coalitie met s.pa-SPiL!

Ondanks de opkomst van twee nieuwe ambiteuze lijsten (Groen en Looi.nu) wisten we onze positie als tweede grootste lijst uit 2012 te handhaven. Gezien er meer lijsten opkwamen is het wel logisch dat we enkele procenten minder scoorden dan bij de vorige verkiezingen. Net als onze coalitiepartner moeten we daardoor één gemeenteraadszetel inleveren.

CD&V Tessenderlo is als groep naar de stembus getrokken. Elke kandidaat heeft een fantastisch resultaat neergezet en dat werd ook beloond met felicitaties en een geschenk. Bedankt aan de sympathisanten die massaal kwamen meevieren in de parochiezaal. Proficiat aan de verkozen raadsleden; voor CD&V Tessenderlo zijn dit in volgorde van aantal stemmen: Stefan Govaerts, Nancy Sanen, Alies Smeets, Paula Van Sweevelt, Eric Verboven en Jozef Van Aelst. Jozef wordt een nieuw gemeenteraadslid voor ons, de anderen zetelden al in de vorige legislatuur. Eerste opvolgers zijn Evy Van Doninck, Hugo Bertels, Bekir Kablan, Fons Vangenechten en Nelle Swinnen.

Lijsttrekker Stefan Govaerts kreeg maar liefst 1.696 voorkeurstemmen van de Looise kiezer. Ook op provinciaal niveau scoorde hij goed, met 3.726 stemmen in het kanton Hasselt waarmee hij 5e opvolger is voor de provincieraad.

Momenteel worden binnen de coalitie de nodige afspraken gemaakt met betrekking tot verdeling van mandaten. Gezien er bestuurlijk heel wat zaken veranderen (integratie OCMW in gemeente e.d.) is dat een complexe oefening. Zodra alles rond is zulle we gelijktijdig met de coalitiepartner de details communiceren naar de bevolking. We hopen op uw begrip en bedanken jullie voor het vertrouwen.

Een volledig en officeel overzicht van de resultaten voor Tessenderlo vindt op deze site.

• Verkiezingen