CD&V sleept drie* schepenen uit de brand voor de volgende zes jaar

*Waarvan een gedeeld ambt: de eerste vier jaar voor CD&V, de laatste twee voor s.pa-SPIL

Op 14 oktober 2018 tekenden we samen met het kartel s.pa-SPiL de voordracht van het burgermeesterschap en een bestuursovereenkomst. Gisteren keurden de bestuursvergadering van de drie partijen ook het voorstel van de verdeling van bevoegdheden goed. Een hele uitdaging, gezien door wijzigingen van hogerhand opgelegd er één schepenpost minder is dan voorheen. Via constructief overleg tussen de coalitiepartners kwamen we tot een evenwichtige verdeling.

Schepen Stefan Govaerts wordt schepen van omgeving, duurzaamheid en sport. Hij zal in deze functie zijn opgebouwde ervaring bij ruimtelijke ordening en leefmilieu ruimschoots kunnen inzetten. Schepen Alies Smeets blijft als schepen actief op cultuur en onderwijs voor de eerste vier jaar van de legislatuur. Nieuw in het schepencollege is Nancy Sanen, die schepen van sociale zaken wordt. Zij is de 5de toegevoegde schepen als voorzitter van het BCSD, gezien er op sociaal vlak heel wat uitdagingen voor de deur staan. Daarenboven mag CD&V Tessenderlo de laatste twee jaar van de legislatuur de voorzitter van de gemeenteraad leveren.

Het kartel sp.a-SPIL levert naast  burgemeester Fons Verwimp ook twee schepenen. Schepen Willy Wilms blijft op financiën en zal ook het beheer van het patrimonium erbij nemen. Zo worden de lijnen tussen uitbating en financiën korter. Schepen Karolien Eens  blijft op gemeentewerken en zal als jongste schepen het pakket jeugdbeleid erbij nemen. De laatste twee jaar van het schepenambt cultuur en onderwijs woren opgenomen door Kurt Vermeyen. Tenslotte zal het voorzitterschap van de gemeenteraad de eerste vier jaar waargenomen worden door Guido Steurs.

Beide coalitiepartners hebben er alle vertrouwen in dat zowel de bevolking als de algemene vergaderingen dit gedragen voorstel zullen goedkeuren.